Tuesday 4 November 2014

Mampukah anda menaikkan harga tanpa kehilangan pelanggan...



“Haruskah anda naikkan harga?” Persoalan ini pasti pernah terlintas di fikiran para usahawan. Namun, selepas itu lebih banyak lagi persoalan muncul seperti, “Adakah pelanggan akan disisihkan?” atau “Apakah harga yang memberi kesan negatif terhadap pendapatan penjualan kami?”
Menetapkan harga untuk produk dan perkhidmatan memang tidak mudah. Namun, mengembangkan strategi harga terbaik untuk perniagaan kecil dapat memberi keuntungan yang luar biasa. Jadi, apakah cara untuk menaikkan harga tanpa kehilangan pelanggan atau jualan? Para usahawan berikut memberikan pendapat mereka:
1.Segalanya tentang persamaan nilai
“Nilai yang sesuai dengan persepsi adalah petunjuk harga yang lebih kuat daripada kos atau harga produk yang kompetitif. Jika Anda dapat menunjukkan dengan jelas dan logik nilai produk atau perkhidmatan Anda, secara langsung anda mempengaruhi pendapatan bersih daripada pelanggan Anda. Anda tidak hanya akan menghindari kehilangan pelanggan, tetapi pada masa yang sama Anda juga akan meraih rasa hormat mereka terhadap diri Anda dan bisnis Anda.”
- Peter Kozodoy , CEO GEM Advertising : @ GEMAdvertising
2.Fokus pada pelanggan ideal Anda
“Dalam sebahagian besar perniagaan umum 80% daripada pendapatan yang dihasilkan daripada 20% pelanggan top. Jadi, tujuan menaikkan harga adalah untuk menyingkirkan masalah dari 80% pelanggan Anda yang hanya menghasilkan 20% daripada pendapatan keseluruhan. Strategi Jay Abraham tentang keunggulan menyatakan: jika Anda menaikkan harga, bergantung kepada kualiti perkhidmatan yang sedia ada, Anda mungkin perlu atau tidak perlu melakukan banyak pembaharuan dalam kualiti dalaman perniagaan Anda, tetapi persepsi luaran jenama dan kualiti akan meningkat dengan harga yang Anda tetapkan. Perniagaan tidak bergantung dengan diskaun, tetapi bergantung hidup dengan menaikkan harga. Ini bercanggah dengan intuitif (counter intuitive), tetapi berkesan.”
- Mark A. Lack , Pendiri dan CEO The Peak Performance Klub , LLC . : @ MarkLack777
3.Jadilah transparan tentang perubahan harga
“Teluslah tentang alasan mengapa Anda menaikkan harga; adakah kerana harga bahan asas yang lebih tinggi, kos operasi meningkat, atau keinginan untuk mempertingkatkan khidmat layanan. Jelaskan alasan ini terlebih dahulu kepada para pelanggan yang berpengaruh dan pihak media sehingga mereka memahami dan memberikan sokongan, walaupun nanti orang lain mungkin memberi reaksi negatif. Lakukan ini sebelum Anda naikkan harga dan menjelaskan situasi Anda secara terbuka dan jujur. Jika mereka menyedari bahawa ia merupakan langkah penting untuk terus memberikan kualiti produk dan perkhidmatan terbaik, kemungkinan besar mereka akan tetap menyokong dan menerima model penetapan harga baru.”
- Carolyn Rodz , CEO Mentor Market : @ carolynrodz
4 . Meminta pendapat pelanggan
“Menaikkan harga tanpa kehilangan pelanggan atau klien setia dengan berusaha menghubungi pelanggan kami secara bersemuka. Tanyakan pendapat dan perasaan mereka samada kenaikan harga itu adil atau tidak. Jika mereka tidak setuju bahawa kenaikan harga itu adil, kami bertanya kepada mereka mengapa mereka berasa demikian, dan berapa harga yang dianggap wajar. Kerana kita memiliki kos yang sangat tetap, baik dari segi material dan tenaga kerja, kenaikan harga kami sangat jelas dan hampir semua pelanggan kami setuju layanan tambahan yang kami sediakan adalah sesuai dengan setiap kenaikan harga yang mungkin kami lakukan.”
- Matt Shoup , pemilik dan CEO dari M & E Lukisan : @ MandEpainting
5 . Meningkatkan nilai yang dirasakan sejajar dengan harga
“Tingkatkan nilai persepsi terhadap produk atau perkhidmatan sejajar dengan kenaikan harga. Tujuan dalam penstrukturan harga adalah supaya pelanggan merasakan yang mereka menerima lebih daripada nilai bayaran secara tunai. Hanya kerana Anda meningkatkan nilai persepsi tidak selalu bererti kos pengeluaran harus meningkat. Selain itu, jika kos pengeluaran meningkat sedikit, untung bersih Anda daripada kenaikan harga sepatutnya bertambah.”


No comments:

Post a Comment