“Haruskah
anda naikkan harga?” Persoalan ini pasti pernah terlintas di fikiran para
usahawan. Namun, selepas itu lebih banyak lagi persoalan muncul seperti,
“Adakah pelanggan akan disisihkan?” atau “Apakah harga yang memberi kesan
negatif terhadap pendapatan penjualan kami?”
Menetapkan
harga untuk produk dan perkhidmatan memang tidak mudah. Namun, mengembangkan
strategi harga terbaik untuk perniagaan kecil dapat memberi keuntungan yang
luar biasa. Jadi, apakah cara untuk menaikkan harga tanpa kehilangan pelanggan
atau jualan? Para usahawan berikut memberikan pendapat mereka:
1.Segalanya
tentang persamaan nilai
“Nilai
yang sesuai dengan persepsi adalah petunjuk harga yang lebih kuat daripada kos
atau harga produk yang kompetitif. Jika Anda dapat menunjukkan dengan jelas dan
logik nilai produk atau perkhidmatan Anda, secara langsung anda mempengaruhi
pendapatan bersih daripada pelanggan Anda. Anda tidak hanya akan menghindari
kehilangan pelanggan, tetapi pada masa yang sama Anda juga akan meraih rasa
hormat mereka terhadap diri Anda dan bisnis Anda.”
- Peter
Kozodoy , CEO GEM Advertising : @ GEMAdvertising
2.Fokus
pada pelanggan ideal Anda
“Dalam
sebahagian besar perniagaan umum 80% daripada pendapatan yang dihasilkan
daripada 20% pelanggan top. Jadi, tujuan menaikkan harga adalah untuk
menyingkirkan masalah dari 80% pelanggan Anda yang hanya menghasilkan 20%
daripada pendapatan keseluruhan. Strategi Jay Abraham tentang keunggulan
menyatakan: jika Anda menaikkan harga, bergantung kepada kualiti perkhidmatan
yang sedia ada, Anda mungkin perlu atau tidak perlu melakukan banyak
pembaharuan dalam kualiti dalaman perniagaan Anda, tetapi persepsi luaran
jenama dan kualiti akan meningkat dengan harga yang Anda tetapkan. Perniagaan
tidak bergantung dengan diskaun, tetapi bergantung hidup dengan menaikkan
harga. Ini bercanggah dengan intuitif (counter intuitive), tetapi berkesan.”
- Mark A.
Lack , Pendiri dan CEO The Peak Performance Klub , LLC . : @ MarkLack777
3.Jadilah
transparan tentang perubahan harga
“Teluslah
tentang alasan mengapa Anda menaikkan harga; adakah kerana harga bahan asas
yang lebih tinggi, kos operasi meningkat, atau keinginan untuk mempertingkatkan
khidmat layanan. Jelaskan alasan ini terlebih dahulu kepada para pelanggan yang
berpengaruh dan pihak media sehingga mereka memahami dan memberikan sokongan,
walaupun nanti orang lain mungkin memberi reaksi negatif. Lakukan ini sebelum
Anda naikkan harga dan menjelaskan situasi Anda secara terbuka dan jujur. Jika
mereka menyedari bahawa ia merupakan langkah penting untuk terus memberikan
kualiti produk dan perkhidmatan terbaik, kemungkinan besar mereka akan tetap
menyokong dan menerima model penetapan harga baru.”
- Carolyn
Rodz , CEO Mentor Market : @ carolynrodz
4 .
Meminta pendapat pelanggan
“Menaikkan
harga tanpa kehilangan pelanggan atau klien setia dengan berusaha menghubungi
pelanggan kami secara bersemuka. Tanyakan pendapat dan perasaan mereka samada
kenaikan harga itu adil atau tidak. Jika mereka tidak setuju bahawa kenaikan
harga itu adil, kami bertanya kepada mereka mengapa mereka berasa demikian, dan
berapa harga yang dianggap wajar. Kerana kita memiliki kos yang sangat tetap,
baik dari segi material dan tenaga kerja, kenaikan harga kami sangat jelas dan
hampir semua pelanggan kami setuju layanan tambahan yang kami sediakan adalah
sesuai dengan setiap kenaikan harga yang mungkin kami lakukan.”
- Matt
Shoup , pemilik dan CEO dari M & E Lukisan : @ MandEpainting
5 .
Meningkatkan nilai yang dirasakan sejajar dengan harga
“Tingkatkan
nilai persepsi terhadap produk atau perkhidmatan sejajar dengan kenaikan harga.
Tujuan dalam penstrukturan harga adalah supaya pelanggan merasakan yang mereka
menerima lebih daripada nilai bayaran secara tunai. Hanya kerana Anda
meningkatkan nilai persepsi tidak selalu bererti kos pengeluaran harus
meningkat. Selain itu, jika kos pengeluaran meningkat sedikit, untung bersih
Anda daripada kenaikan harga sepatutnya bertambah.”
No comments:
Post a Comment